Bemutatkozás

Zombori Martin vagyok, kémia magánoktató, immár 9 éve, 2015 óta foglalkozom kémia érettségi felkészítéssel. 

Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában végeztem a gimnáziumi tanulmányaimat. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam emiatt, hiszen olyan inspiráló tanároktól tanulhattam, akikkel egy igazi élmény volt a kémia világának felfedezése. Már ekkor felébredt bennem a vágy, hogy én is tanítással szeretnék foglalkozni, de végzősként még hagytam magam a családom és barátaim által meggyőzni, hogy biztosabb megélhetést adhat valamilyen másik szakma, így kerültem végül a Budapesti Műszaki Egyetem vegyészmérnöki szakára.

Ahogy sokan mások is, én is egyetem mellett kezdtem el magántanítással foglalkozni 2013-ban. Az első pár órám után már éreztem, hogy ráleltem arra a hivatásra, amiben el tudom képzelni a jövőmet. Sok ember álmodik arról, hogy a hobbija legyen a munkája, én ezt az oktatásban szerencsére egészen fiatalon  megtaláltam. Egy hosszabb nap után is máig azt érzem, hogy a kémiázás nem lefáraszt, hanem feltölt energiával, ezt a lelkesedést igyekszem átadni diákjaimnak is. Hiszek a folyamatos önfejlesztés és élethosszig tartó tanulás erejében, ezért a vegyészmérnök szak után nekivágtam az ELTE kémiatanár és matematikatanár szaknak, itt éppen az egy éves iskolai gyakorlatomat fejeztem be. 

Az oktatói munkám fő fókusza az évek során egyre inkább a kémia érettségi felé tolódott. 2015-ben kezdtem el emelt szintű felkészítéssel foglalkozni. Több év egyéni felkészítési és oktatási rutinnal a hátam mögött, 2017-ben tartottam először csoportos érettségi felkészítőt. Hála a diákjaim pozitív visszajelzéseinek és ajánlásainak, azóta a csoportos és egyéni érettségi felkészítés lett a specialitásom, immár 6 éve kizárólag ezzel foglalkozom. Büszke vagyok rá, hogy azóta több 100 tanuló kapott "boldog SMS-t" az Oktatási Hivataltól, és jutott be az álomegyetemére a közös munkánk eredményeként. 

Az oktatói filozófiámban a legfontosabb kulcsszavak: partneri viszony, folyamatos motiváció és pozitív megerősítés. Nem hiszek a tekintélyelvű oktatásban, az a tapasztalatom, hogy sokkal jobb eredményeket szül az, ha a diákokat egyenrangú félként kezelem. Nem is beszélve arról, hogy sokkal kellemesebb, kevésbé nyomasztó légkörben tudunk így együtt dolgozni. Persze legalább ilyen fontos, hogy a közös munka keretei egyértelműek legyenek, előre kitűzött, jól meghatározott célokkal és ehhez illeszkedő követelményekkel. Ezért minden tanulóval - legyen szó csoportos felkészítőről vagy magánóráról - előre kidolgozott, szükség szerint csoportra vagy egyénre szabott tematika mentén dolgozom, rendszeres számonkérésekkel, dolgozatokkal.

A kémia tanításában a legfontosabb célom annak a komplex gondolkodási módnak a kialakítása és fejlesztése, amely elengedhetetlen a sikeres érettségihez. Bár elengedhetetlenül szükséges, de nem elég csupán a fogalmak, képletek, egyenletek stb. megtanulása. Ezért nagy hangsúlyt fektetek a problémaorientált tanulásra, a több témakörön átívelő, összetett elméleti problémák és számolási feladatok feldolgozására is. Ha eddig nem így tanultál, kezdetben valószínű, hogy szokatlannak és nehéznek fogod érezni ezt a megközelítést, de ígérem, hogy megéri a küzdelem! Ezáltal nem csak megtanuljuk az egyes jelenségeket, hanem olyan hátteret építünk hozzájuk, amely a későbbi tanulást nagyban megkönnyíti. 

Ezzel összefüggésben nagy hangsúlyt fektetünk emellett a tanulásmódszertanra, mert rengeteg időt és energiát lehet megspórolni a jó tanulási gyakorlatokkal, technikákkal. Ezek ráadásul olyan készségek, amik nemcsak a sikeres érettségiben segítenek, hanem később az egyetemi tanulmányaidban is hasznosak lesznek. Hiszen amellett, hogy szeretnék minél több diáknak segíteni bekerülni a választott szakra, célom minél többet segíteni abban is, hogy a bekerülés után minél kevesebb nehézséggel tudja teljesíteni a tárgyakat.

Nem titkolt célom még persze az is, hogy a diákjaim ne csak megtanulják, hanem közben - legalább egy icipicit - meg is szeressék a kémiát. Hiszek abban, hogy alapvetően minden gyermeket, embert érdekelne ez a tudomány, csak a korábbi tapasztalatok és rossz élmények miatt sok esetben megkopik ez a lelkesedés. Igyekszünk ezen a közös munkával változtatni.

Ha többet akarsz tudni arról, hogyan képzeld el a közös felkészülést, nézd meg, mit írtak rólam korábbi diákjaim. De találsz információt a honlapon a felkészüléshez használt tananyagokról és az aktuális felkészítő lehetőségekről.